E-bike trends 2019: verjonging en nieuwe aandrijving

Kort na de introductie, enkele jaren geleden, werden e-bikes gezien als fietsen voor oude mensen; als je jonger was dan 60 jaar wilde je er niet mee gezien worden. En toch is de e-bike verbazingwekkend snel van dat imago afgekomen. Wat is er gebeurd? En wat zijn de e-bike trends voor dit jaar?

Deze eerste e-bikes kon je zien als een doorontwikkeling van de Spartamet, een fiets met benzinemotortje die in de jaren 80 en 90 furore maakte onder – voornamelijk oudere – fietsers. En de eerste elektrische fietsen met elektromotortje leken ook bij uitstek geschikt voor deze doelgroep: kleinere wielen, laag bij de grond en vooral: een lage instap.

Verjonging en cosmetische verandering

Die tijd zijn we voorbij: e-bikes zijn nu al de meest verkochte fietsen in zowel Nederland als België, met marktaandelen van respectievelijk 40 en 50 procent. En dat zijn echt niet meer alleen vijftig- of zestigplussers. Jonge moeders, schoolgaande kinderen, maar ook forenzen en sportieve fietsers maken steeds vaker de overstap naar een fiets met trapondersteuning.

De cosmetische verandering die de e-bike heeft ondergaan heeft hier ongetwijfeld een sleutelrol in gespeeld. Niet lang na de eerste e-bikes – met dus de lage instap en kleinere wielen die voor oudere fietsers ideaal waren – begon het uiterlijk van de elektrische fiets te veranderen. De e-bikes van nu zijn vaaksportieve fietsen en steeds moeilijker te onderscheiden van gewone fietsen.

Elektrische mountainbikes, (retro) stadsfietsen met dikke banden en bagagerek aan het stuur, speed pedelecs en zelfs elektrische racefietsen: je kunt het zo gek niet bedenken of ze zijn er tegenwoordig. En juist die introductie van verschillende fietsvormen en -functies hebben de acceptatie van de e-bike enorm vergroot.

Technische ontwikkelingen

Maar natuurlijk is niet alleen het uiterlijk veranderd, ook de techniek van de e-bikes is constant aan verandering onderhevig. Meer zelfs dan de direct zichtbare onderdelen van de fiets.

Versnelling

Een van de onderdelen die revolutionair aan het veranderen is, is het versnellingssysteem van de fiets. Nog steeds kun je de verschillende systemen grofweg opdelen in een naafversnelling of derailleur, maar de techniek erachter wordt uitgebreider en ingenieuzer.

Een voorbeeld is de Rohloff-naaf, die snel en ongemerkt elektronisch schakelt met behulp van een drukschakelaar op het stuur. Of een Pinion systeem, die overmatige belasting voorkomt door de versnelling te plaatsen bij de trapas en de motor bij het achterwiel. Nog andere systemen kiezen zelf de optimale versnelling op basis van de door jou ingestelde cadans en fietssnelheid of berekenen met behulp van een aantal sensoren zelf de juiste ondersteuning.

Onderhoudsvrije riem

De meeste e-bikes zijn nog steeds uitgerust met de traditionele fietsketting, maar de riemaandrijving – belt drive – is bij meer en meer merken in opkomst. Een van de belangrijkste voordelen van zo’n riemaandrijving is dat hij veel langer mee gaat: zo’n 30.000 km tegenover 7 à 8.000 km bij de gemiddelde ketting. Ook maakt een riem geen geluid en is hij grotendeels onderhoudsvrij.

Batterijen en actieradius

Eeuwig aandachtspunt bij de e-bike blijft de actieradius. Moderne accu’s hebben meer capaciteit dan de eerste fietsaccu’s. Dit is mogelijk gemaakt door innovatie van accucellen en -soorten en heeft een positief effect gehad op de actieradius van e-bikes. Toch blijft actieradius veelal een beperkende factor, dus zoeken veel fabrikanten naar alternatieve oplossingen. Zo is de accu met een korte oplaadduur in opkomst. Erg handig, want dan kun je de accu tijdens een koffiepauze snel even bijladen. Ook zijn er al fietsen met een dubbele accu om daarmee de kans op een lege accu tijdens de fietstocht te verkleinen.

Krachtigere en veiligere remmen

Vooral sportieve e-bikes zullen vaker standaard uitgerust zijn met hydraulische schijfremmen. Deze zijn krachtiger dan velgremmen, terwijl de remkracht beter te doseren is. Daarnaast slijt de velg niet bij dit soort remmen. Een nieuwe ontwikkeling is het antiblokkeersysteem (ABS) van Bosch, dat registreert wanneer het achterwiel loskomt van de grond en vervolgens de remdruk van de voorrem haalt.

Integratie

Een van de redenen dat e-bikes steeds meer op gewone fietsen gaan lijken, is de integratie van de accu in het frame. Dit zie je bij steeds meer fabrikanten terug en zorgt voor een sportief uiterlijk van de fiets. Het gebruik van koolstofvezels voor het frame maakt dit makkelijker, omdat dit materiaal meer vormvrijheid biedt dan traditionele materialen. Bovendien is het materiaal lichter en zorgt de dikkere – door de geïntegreerde accu – constructie voor een stijver frame.

Ook verlichting en kabels zitten vaak al geheel of gedeeltelijk weggewerkt in het frame. Dit is onderhoudsvriendelijker en beter voor de apparatuur.

Bron: Tweewieler

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *